Când și cum trebuie să iasă la pensie românii

Pe parcursul istoriei umanității, atitudinea societății față de persoanele în vârstă sau care nu mai puteau munci a fost diversă, diferențe provenind din stadiul de evoluție spirituală și culturală la care ajunsese respectiva comunitate.

În majoritatea cazurilor, persoanele în vârstă erau tratate cu respect, fiind folosită experiența acestora pentru creșterea nivelului de trai al comunității sau pentru a identifica soluții în situații de criză care ar fi putut duce la dispariția grupului (Sfatul bătrânilor).

Cum era de așteptat, au existat și excepții, așa cum a fost cazul Spartei, unde cei care nu mai puteau lupta erau sacrificați. În contrabalans, în aceeași perioadă istorică, Atena (leagănul democrației) le oferea seniorilor săi o serie de privilegii și se foloseau de expertiza acumulată de persoanele în vârstă. Cele două moduri de a privi și trata bătrânii au dus la evoluții diferite ale respectivelor orașe stat, Atena reușind să domine lumea elenistică, în timp ce Sparta a decăzut și, ulterior, a dispărut.

După mii de ani de la apariția democrației ateniene, iată că iarăși ne confruntăm cu o situație similară, în care seniorii societății sunt tratați ca inutili și neaveniți de către o clasă politică din ce în ce mai lacomă și avidă după putere și bani.

Astfel, actualii politicieni de la București, începând cu USR și continuând cu PSD, PNL și UDMR și-au pus în gând să-I extermine pe seniorii acestei țări, prin acordarea, după o viață de muncă, a unor pensii care nu țin cont de inflația galopantă, generată de creșterea exponențială a prețului energiei, și de speranța de necesitățile acestora.

În Sparta antică, cei considerați inutili societății războinice create (bătrânii și persoanele cu dizabilități) erau sacrificați în cadrul unor ceremonii barbare. Astfel, sub un arbore erau înfipte sulițe cu vârful în sus, iar persoanele vizate erau urcați în copac. Un grup de războinici spartani scuturau copacul, iar dacă bătrânii sau persoanele cu dizabilități nu puteau să se țină suficient de bine de crengile copacului cădeau în sulițele înfipte sub arbore. Supraviețuitorii erau puși să lucreze pentru societatea spartană, până la un nou astfel de test.

Clasa politică din România, mai rafinată, a inventat noi metode, mai subtile, dar tot ciclice și tot la fel de perverse. Dintre acestea, în prezenta luare de poziție, mă voi rezuma la două, creșterea vârstei de pensionare și „majorarea” pensiilor.

În ceea ce privește creșterea vârstei de pensionare, istoria este mai lungă și departe de a se fi încheiat, ba aș putea spune că suntem abia la început. Pentru a nu merge prea departe în trecut, o să mă opresc la primul nume care îmi vine în minte, vinovat de haosul creat în actualul sistem de pensii, dl. Cristian Ghinea.

La redactarea deja celebrului PNRR, care este ca și Dumnezeu pentru actualii guvernanți (toată lumea știe că există, dar nimeni nu l-a văzut), dl. Cristian Ghinea, fără să consulte Ministerul Muncii (așa pretind cei din PSD), a introdus câteva prevederi care au avut efectul unor bombe întârziate: reforma sistemul de pensii de stat și un prag de 9,4% din buget pentru fondurile alocate pensiilor. Și asta pentru următorii 50 de ani!

Aprobarea PNRR de către Parlamentul României a necesitat o majoritate calificată (adică două treimi din numărul total al parlamentarilor). Cum coaliția de tristă amintire PNL-UST-UDMR nu dispunea de numărul necesar de voturi, la aprobarea PNRR a contribuit din plin și PSD, cel care se plânge acum de îngrădirile impuse de documentul menționat. Să nu mai vorbim că aceeași parlamentari ai UDMR și PNL sunt astăzi în Parlamentul României, unii rămânând pe funcții de miniștri.

În PNRR, referitor la pensii, sunt „strecurate”, sper că doar din prostie și nu cu intenție, o serie de inadvertențe cum ar fi: includerea așa ziselor pensii „speciale” și a ajutoarelor date de stat în fondul de pensii, limitarea sumelor alocate de la bugetul de stat pentru pensii la 9,4%, reforma sistemului de pensii, și alte astfel de „mici” capcane.

Ca o floricică, după aprobarea PNRR, dl Ghinea și-a dat demisia din toate funcțiile publice și dar din USR. Dar înainte de a face acest lucru, a avut grijă să-și înființeze o organizație neguvernamentală care să monitorizeze implementarea PNRR de către România. Sigur că fondurile pentru monitorizare, câteva miliarde de euro, au fost incluse în PNRR, iar organizația domnului Ghinea a fost singura acreditată de Comisia Europeană să monitorizeze gradul de implementare a măsurilor asumate de țara noastră. Cum era de așteptat, în cazul în care România nu va respecta termenii din PNRR va trebui să returneze banii, inclusiv cei prevăzuți pentru monitorizare. Ca urmare, ca un politician „responsabil” din USR, dl Ghinea, prin organizația domniei sale, s-a asigurat că va beneficia de aceste fonduri care vor fi returnate de întreg poporul român.

Revenind la reforma pensiilor, principalele idei „geniale” a actualei clase politice sunt reprezentate de creșterea vârstei de pensionare și recalcularea pensiilor. Incapacitatea actualei clase politice de la București de a identifica alte soluții viabile este evidentă!

În prezent, vârsta de pensionare a seniorilor României este într-o continuă creștere, urmând ca, în scurt timp, aceasta să ajungă la 65 de ani pentru bărbați și 63 de ani pentru femei. Ai crede că după o astfel de măsură, impotenta clasă politică de la București se va opri. Ei bine, v-ați înșelat! Va urma o nouă majorare, e drept de această dată doar pentru femei, creșterea vârstei de pensionare la 65 de ani, pentru a ajunge la aceeași vârstă cu bărbații, că de, trebuie să fie egalitate! Și toate acestea în condițiile în care speranța de viață a românilor rămâne foarte scăzută, mai ales dacă o compari cu alte state europene care au vârsta de pensionare la 65 de ani. Mai mult chiar, în timpul pandemiei, ca urmare a măsurilor înțelepte ale guvernanților, au decedat foarte mulți români, aspect care a dus la scăderea speranței de viață.

Astfel, în sistemul de pensii, executivul de la București a înregistrat foarte multe „ieșiri pe cale naturală”, vorba unui fost premier al României, în prezent, primar într-un mare oraș al țării. Dar românii, încăpățânați cum sunt, refuză să moară încă de când sunt în activitate, aspect care-i încurcă foarte mult pe guvernanți.

Dacă analizăm statistica din statele Uniunii Europene, vom vedea că, vârsta medie de pensionare a bărbaților este de 64 de ani, iar la femei de 62,87 de ani. Ați putea spune că România se situează undeva în jurul mediei europene în ceea ce privește vârsta de pensionare, însă acest lucru este complet fals.

Pentru bărbați, media europeană a speranței de viață este de 77,7 ani, iar pentru femei este de 82,9 ani. Un calcul simplu arată că un bărbat european beneficiază de pensie în medie de 13,7 ani, iar o femeie 20,03 ani. În România, având în vedere speranța de viață (72 de ani pentru bărbați și 79,3 ani pentru femei), pensionarea ar trebui să se facă la 58,3 ani la bărbați și 59,27 de ani la femei.

Analizând situația, tendințele și tradițiile în ceea ce privește relația bărbați – femei – familie (părinți, copii) – gospodărie din statele din Europa Centrală, dar și să ținem cont de obiecțiile guvernanților, chiar dacă ele sunt absurde, am putea concluziona că vârsta de pensionare pentru bărbații români ar trebui să fie de 62 de ani, iar pentru femei de 60 de ani. Toate celelalte argumente aduse de actuala clasă politică sau de organizațiile și organismele internaționale sunt pure baliverne, sau minciuni.

În ceea ce privește pretinsa „majorare” a pensiilor, mult trâmbițată de guvernanți, sunt câteva „mici” probleme care ar putea face diferența între a rezista în „copacul spartan” sau a intra în „ieșirile din sistem pe cale naturală”.

Ca urmare, se ridică mai multe întrebări, la cere guvernanții nu pot, nu știu sau nu vor să răspundă!

O primă întrebare ar trebui adresată domnului Ludovic Orban și politicienilor din PNL, USR și UDMR, care au susținut executivul condus de „Sică Mandolină”. Întrebarea este foarte simplă: dacă ați votat legea pensiilor care prevedea creșterea punctului de pensie cu 40%, de ce nu ați aplicat respectiva prevedere legislativă? Cum dl. Orban nu o să vă răspundă niciodată, vă voi indica eu unde puteți găsi răspunsurile: în achizițiile realizate în timpul pandemiei, în imensa „competență” a domnului Câțu și în „grija” pe care o poartă președintele României seniorilor acestei țări.

A doua întrebare este legată de actul legislativ după care s-a realizat indexare pensiilor, la 01.01.2023, cu rata inflației. Actualii guvernanți au ignorat faptul că există o lege în vigoare care prevede indexarea pensiilor cu rata inflației, oferind seniorilor acestei țări, cu „nețărmurită mărinimie”! 12,5% în loc de 16,4%. Personal, gestul îmi aduce aminte de suta de lei oferită de Ceaușescu în decembrie 1989.

Ar trebui să luăm în calcul și „performanțele deosebite” ale angajaților Institului Național de Statistică, care ne-au comunicat că rata inflației în anul 2022 a fost de 16,4%. Având în vedere indicatorii luați în calcul de INS, pot spune că această instituție a statului și-a pierdut credibilitatea pentru că, majoritatea dintre noi, am văzut și, mai ales, am simțit pe propriul buzunar o creștere reală a prețurilor de circa 40% (asta pornind de la energie și terminând cu alimentele).

Ca și când nu era suficient, „în mărinimia sa” actualul guvern a adoptat și alte noi taxe (care, chipurile s-ar adresa unor companii, dar care, în final, lovesc tot în buzunarul cetățeanului), ce nu vor avea ca efect decât falimentarea seniorilor țării noastre și a capitalului românesc (cel străin va găsi o cale să evite noile taxe și impozite).

Sigur că, în apropierea alegerilor din 2024, actualele partide de la guvernare, precum și USR (izvorul tuturor nedreptăților la adresa seniorilor), vor veni cu pretinse noi măsuri de sprijinire a românilor, precum și cu promisiuni deșarte, pe care, după perioada electorală, fie nu le vor respecta (dacă sunt deja legi), fie nu vor fi respectate (dacă sunt doar promisiuni).

Singura soluție este ca populația României să iasă masiv la vot și să sancționeze actualele formațiuni politice, urmând ca, după alegeri, împreună cu Partidul Patrioților, să construim o ȚARĂ A ROMÂNILOR!

Referitor la gogoașa „pensiilor speciale”, „ajutoarele” oferite de executiv pentru energie, pretinsa „încurajare” a capitalului de origine română, precum și despre „susținerea” agriculturii românești, vă voi povesti cu o altă ocazie.

Iulian Surugiu
Presedinte Partidul Patrioților